Melonta > Koskimelonta

Kuokkalankoski / Katepal

<< < (2/3) > >>

Jori Hämäläinen:
Juu kyllä siitä myös puljauspaikkaa toivoisi. Olisi kuitenkin tamperelaisille se lähipaikka.

Mutta tosiaan jos Lempäälän kunta haluaa siitä läpilaskupaikan perheretkeläisille ja Hääkiven vuokrakanooteille, niin voiko kauhean hyvin palvella sitten molempia, ainakaan samassa rännissä?

Antti Kiviniemi:
Oma vakaa mielipiteeni edelliseen kysymykseen on, että kyllä voi.

Pääseehän sen jatkossakin kantamalla ohitse jos kamalasti hirvittää. Sitä paitsi vesillä liikkumiseen kuuluu aina omat riskinsä, jotka voi ottaa huomioon tai sitten olla ottamatta. En minä esimerkiksi lähtisi perheeni kanssa kylmien vesien aikaan virtaavaan veteen yhdellä inkkarilla - kyllä siinä jokin muu pelastus systeemi pitäis olla paikalla kuin pelkkä uiminen, vaikka kaatuminen ei olisikaan todennäköistä.

Tosiasia kuitenkin on että inkkari puskee jo melkoisesta aallosta lävitse sillä liikevoimalla, mikä tuossa liuskassa syntyy kun pohjan kynnykset on tasattu. Puljaustarkoitukseen ei niin isoa aaltoa edes tarvita. Ränni pakottaa kulkuvälineen tulemaan suoraan aaltoa päin ja siitä lävitse ellei sitä nyt aivan tarkoituksella ja taitavasti osaa vauhdista aaltoon pysäyttää (tämä on usein hankalaa isommissakin aalloissa). Luontomatkailun kannalta on vain ja ainoastaan hyvä asia että reitillä on yksi kohokohta eli jännempi pätkä, jota innoikkaimmat voivat laskea vaikka useampaankin kerran.

Jori Hämäläinen:
Oma täysin teoriaa vailla oleva porrastusajatus olisi että eka porras sinne missä on puomit.

Siitä olisi 'suoraa' vettä nieluun, sen ehkä reunustaa isoilla kivilla, jotta tulee kosken kieli joka veisi kapeaan kohtaan keskelle. Ja siis korkeintaan loivaa alamäkeä tms.

Kapean kohdan perään sitten toinen porras josta pääsisi suvantoon, ja jos siihen saisi stopparin tai hyvän kohtisuoran seisovan aallon aikaan. Ja ehkä suvannon toiseenpäähän vielä kolmas porras.

Mallini siis enemmän olisi juuri Malkakosken mallinmukainen juttu. Eli vähän isompia välisuvantoja jos vain on mahdollista.

Vai onko liian isot 'investoinnit' tai toimimattomat teoriat?

Tässä vielä kuvia mihin sain linkin:
http://www.kolumbus.fi/lehtis/retki/lempaala2005/index.htm

Jori Hämäläinen:
Vielä muutama Herralankosken koskenlaskuvideo:
- Prijon Combilla 2 läpilaskua
- avokanootilla 3 sukellusvenettä sekä yksi kaatunut

http://www.pe.tut.fi/personal/rikuh/Melonta/

Jyrki Pikkarainen:
Pakkohan ne oli kaikki katsoa läpi, kun oli niin hyvät ääni tehosteetkin. ;)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta