Anteeksi taas, että vastailen vanhaan ketjuun, mutta jos jotain sattuu kiinnostamaan.
Ensinnäkin kuppimeloja on niin monenlaisia, että niiden käsitteleminen pelkästään yhtenä kokonaisuutena ei ole mielekästä. Erilaisia malleja, kokoja, jäykkyyksiä on lähes loputon määrä.
Itse käytän retkikajakissa 212cm pitkää jokimaraton-melaa, jossa on kevlar-vahvisteiset kärjet, eikä siten ole niin herkkä kolhuille. Lapakoko on keskikoinen. Naiset käyttävät yleensä kyseistä mallia lyhyillä ratamatkoilla. Vertailun vuoksi itselläni on lyhyillä ratamatkoilla ollut 219cm pitkä ns. miesten lapakoko.
Mikäli itse tilaisin melan pelkästään retkikäyttöä varten, tilaisin seuraavanlaisen:
- ns. tear drop malli "nuorten" tai "naisten" lapakoolla
- säädettävä varsi 205cm-215cm
- kevlar-vahvisteiset kärjet
- lasikuitua ehkä 20-30%, ei täyshiilikuituista (liika jäykkyys saattaa käydä nivelien päälle)
Itse kun olen melonut kuppimeloilla varmasti monikymmenkertaiset melontakilometrit ns. perinteisiin malleihin verrattuna, lienee katsantokantani hieman erilainen. Muotoilisin asian niin, että en ainakaan näe mitään erityistä estettä kuppimelan käyttöön.