Kirjoittaja Aihe: Valot kajakkiin  (Luettu 8985 kertaa)

Poissa Jarkko Uitti

  • Administrator
  • Jäsen
  • Viestejä: 124
Valot kajakkiin
« : 01.08.05 - klo:09:45 »
Olisko porukalla hyviä vinkkejä tai kokemuksia kajakin huomiovaloiksi hämärän aikaan meloessa?

Illat alkavat hämärtyä aiemmin ja aiemmin. Nyt kymmenen-yhdentoista aikaan illalla on jo melkoisen hämärää.

Poissa Jyrki Pikkarainen

  • Melonnanohjaajat
  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 29
Re: Valot kajakkiin
« Vastaus #1 : 01.08.05 - klo:12:19 »
Itse käytän Petzl Duo otsalamppua, koska se on vesitiivis. Hankin sen tosin jo lähes 10 vuotta sitten ja nykyään voi olla saatavilla led-polttimoillakin varustettuja.

Seuramme km-kuninkaalliset saivat viime vuoden palkinnoikseen kajakkivalot, jotka olivat kannelle asennettava teline (kiinni kansiköysiin) josta sojotti noin 15 cm korkea sauva josta heijastaa valo joka suuntaan. Paristokäyttöinen. Itse valaisimen saa irti telineestä. Varmaankin vesitiivis. Käyttökokemuksia voinee kysyä Leena Ivalolta ja Jussi Knuuttilalta, jotka ko lamput saivat.

Vesiliinennesäännöshän taitaa edellyttää kajakin kokoisiin "aluksiin" valkoista valoa jokasuuntaan näyttävän valaisimen pimeän aikana. Joten, jos sen normin tahtoo täyttää, tulisi valo asentaa pään päälle tai yhtä korkeaan salkoon, jottei katvealueita tule. Tosin en usko, että venepoliisi tällaista vaatii, jos edes jonkinlainen valo olisi.

Rivien välistä ehkä huomaa, että en itse melo, enkä arvele toistenkaan melovan, aivan pilkkopimeässä, jossa olisi oltava "ajovalot". Valo on mielestäni  ennemminkin turvaväline, jotta joku toinen osaa ajaa ohitseni - päälle ajamisen asemasta. ;) 

Poissa Untamo Eerola

  • Jäsen
  • Viestejä: 1
Re: Valot kajakkiin
« Vastaus #2 : 03.08.05 - klo:11:49 »
Minun keinoni tulla nähdyksi hämärässä ja pimeällä on yksinkertainen. Minulla on  Petz Tikka päässä, mutta sen valo valo on suunnattu taakse eli se valaisee kajakkini valkoista takakantta. Jos valo olisi suunnattu eteen, se valaisisi samalla etukantta ja kaikki edessä oleva olisi pelkää pimeää. Kun lamppu on takaraivossa, se ei täytä meriteiden sääntöjä ympäri näköpiirin näkyvävästä valosta. Jos suoraan edestä on tulossa alus, käännän kajakin kulkusuntaa ja samalla hyvin valaistu takakanteni tulee näkyvin.

Olen melonut syys-lokakuussakin hyvin myöhään illalla ja olen todennut, että yllättävän hyvin meloja näkee, mitä edessään on.
Jos meloja arvelee edessään olevan jotain outoa, valon voi helposti suunnata eteen. Voi olla , että legendaarisen lyhtymelonnan osallistujat harjoittelevat sammutetuin lyhdyin.

Mutta tärkeintä, että itse tekee itsensä näkyväksi.