Poolo roton tavallaan valitsin siksi että se on 'turvallinen' vähän isommassakin aallokossa, eli perä ei hevillä uppoa ja kajakki nouse pystyyn vaikka aalto tulisikin kannelle. Ja pyöreät muodot joten ei karvaa virran rajassa liian kovaa kiinni. Myös on tarpeeksi nopea Muroleen nousuun alhaalta ylös. Sen takia tarjosin niitä koskikurssi I käyttöön, koska muoto on hyvin pitkälle kajakkien 35 & 37:n muoto.
Legenda myös kuuluu että Rotolla olisi poolopiireissä tehty peränupotuskäännöksiä..
Minä tiedän että tänäkesänä Alien on ollut ainakin 2 kertaa käytössä, joten ei se aivan pölyttynyt ole.
Mutta kyllä myös itse näkisin nyky-koskarin hyllyssä jota myös minä itse voisin käyttää ne muutamat kerrat kun koskille jaksaa vaivautua. Nykyään pärjään vielä Prijonin combilla (oma) jolla voi surffata ja pyöriä koskessa matkamelomisen lisäksi.
Yksi ajatus on että montako 'retkimelojaa' jotka potentiaalisesti käyttäsivät freestyle-koskaria, jotka todella treenaisi uima-altaalla/satamassa kärrynpyöriä 2 kertaa viikossa? Tarkoitan jos alle ton treenaamisen on aivan sama mitä paattia käyttää koska silloin vain lossataan/surffataan koskessa jotka hoituvat olemassa olevalla kalustolla (kyllä sillä jo stopparin poikkikin jo menee). Toki koskiharrastus voisi räjähtääkin jos olisi kunnon välineet tähän.
Mutta edelleen kyllä kannatan ihan varmuuden vuoksi että hyllyssä olisi myös mun kaliiberin freestyle-paatti, jos joskus satun tarttemaan (tai talvella hallissa innostun treenaamaan). Mutta alienin hylkäämisen sijaan hylkäisisin ehkä sen avokantisen keltaisen paatin. Ja järjestäisin "J-koukut" hyllyyn että freestylerit saisi kyljelleen hyllyyn edes vähän limittäin.