Kirjoittaja Aihe: Vihurille koskikalustoa?  (Luettu 22796 kertaa)

Poissa Jussi Vuori

  • Jäsen
  • Viestejä: 9
Vihurille koskikalustoa?
« : 09.08.05 - klo:10:32 »
Arvoisat Vihurilaiset! Herättelenpä keskustelua tuosta ikuisuuskysymyksestä, eli Vihurin koskikalustosta. Nykyinen tilannehan on se, että jos jotain vähänkin isompaa (kuin parin hengen) koskitapahtumaa järjestää, kalusto loppuu heti kesken. Pitäisikö hommata pari paattia lisää ja, koska vajassa on täyttä, ehkä luopua parista sellaisesta, jota ei ole aikoihin käytetty? Forumilaiset varmaan voivat kommentoida, mitä kalustoa käytetään ja mitä ei, mutta oma veikkaukseni on, että valkoiset Mi:t ovat olleet viime vuosina varsin vähällä käytöllä ja samoin ehkä keltainen Alien -rodeopaatti (mikä on ainakin allekirjoittaneelle liian pieni).

Se, että mitä kalustoa hommattaisiin, onkin sitten kinkkisempi kysymys. Käytettyjä vehkeitähän liikkuu markkinoilla varsin nihkeästi. Itse äänestäisin jotain Dagger RPM -kokoluokan paattia, esim. sivulla http://www.bearwater.fi/koski_rodeokajakit.htm#P näkyvää Prijon F262, Prijon Cross, Rainbow Vector yms. -tyyppistä vehjettä.

Kommentteja?

PS. Kiitokset hyvästä Forumista!

Poissa Jori Hämäläinen

  • Global Moderator
  • Jäsen
  • Viestejä: 349
    • Photopage
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #1 : 09.08.05 - klo:13:12 »
Oma ajatukseni on että tokkopa yhtä kurssia (koskimelonta I) varten kannattaa hommata 10:tä kanoottia. Ainakin Kymijoen aikaan (Koskimelonta II) oli ihan rodeopaatteja ja vanhemmantyylisiä koskikajakkeja vapaana hyllyssä.

Meinaan ne jotka innostuvat koskimelonnasta taitavat ihmiset aika nopeasti hommata oman freestyle-kanootin, minne voi kustomoida hyvät jalkatuet ja tiiviin penkin.

Mutta toki mielestäni Vihurilla pitää olla freestyle-paatteja, mutta keskustelun aihe ehkä on montako ja mille kokoluokille. Alien oli käytössä parinviikon takaisella Murole-reissulla, joten kyllä pienellekin on käyttöä.

Ajattelin myös mainostaa että myös poolo-kanootit toimivat koskessa hyvin koskimelontakursseja ajatellen. Malli "Roto" pitäisi olla ok, se malli missä on pyöreä peräkansi. Itse aloitin koskimelonnan tällaisella. Sillä voi uimahallissa treenata käsittelyä, ja sitten kosken yläjuoksulla ei tarvitse heti opetella uutta kanoottia.

Sen jälkeen kun perusopit ovat perillä voi miettiä kärrynpyöriä sun muita tarkoitukseen rakennetuilla kanooteilla.


Poissa Jyrki Pikkarainen

  • Melonnanohjaajat
  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 29
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #2 : 09.08.05 - klo:22:57 »
Vajakirjasta voi helposti, kun vain joku viitsii, laskea kunkin kajakin käyttökerrat. Listaus antaisi viitteitä siitä, onko aika jo ajanut joidenkin kajakkien ohi.
« Viimeksi muokattu: 09.08.05 - klo:23:00 kirjoittanut Jyrki Pikkarainen »

Poissa Jyrki Pikkarainen

  • Melonnanohjaajat
  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 29
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #3 : 10.08.05 - klo:11:38 »
Welhonpesä ilmoittelee käytettyjä koskareita:

Koskikajakit, joki, allas (ilman meloja ja peitteitä)
Malli Hinta Euroa
Riot Slice 500
Pyranha Attak 390
Wave Sport Foreplay 450
Dag Scandal 550
Perception Reflex slalom polyeteenia, uusi 500
Gaybo slalom kevlaria, uusi 650
Master 2 460
Capri 490

Poissa Hannu Kaukola

  • Jäsen
  • Viestejä: 67
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #4 : 10.08.05 - klo:19:12 »
Nuorten melontakurssien käyttökerrat eivät näy vajakirjassa. Muuten vähäisellä käytöllä olevat MI:t ja Avoncraftit ovat ainakin olleet siellä suosittuja viime vuosina. Tosin yhdessä MI:ssä on sen verran epäkäytännölliset jalkatuet, että se taitaa seistä vajassa lähinnä pölyttymässä(?). Nykyään poolot ja Sit-on-topit ovat korvanneet koskarit lähes täysin nuorten melontakursseilla.
Leksalla taitaa olla kohta menossa toinen kanootti tänä vuonna, joten sielläkin päin vois olla myynnissä käytettynä. 

Poissa Jussi Vuori

  • Jäsen
  • Viestejä: 9
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #5 : 11.08.05 - klo:09:24 »
Joo, en tarkoittanut, että pitäisi hommata 10 koskikajakkia yhtä kurssia varten, vaan lähinnä sitä että pitäisikö kalustoa uudistaa myymällä vähällä käytöllä olevat paatit ja hommata parempia tilalle. Itse ainakin jätin tuon Koskimelonta II -tapahtuman väliin, koska kuulemma kaikki käyttökelpoinen kalusto oli varattu. En käynyt vajalla katsomassa, oliko asia näin.

Poolot ovat varmasti käyttökelpoisia Muroleeseen (koska siellä ei ole kiviä), mutta moneen muuhun paikkaan niillä ei varmaan pysty menemään. Olen antanut itselleni kertoa, että poolot ovat koskessa huonoja sen takia, että oikeat koskikajakit rakennetaan katkeamaan aukon takaa (siis jos esim jää perästä ja keulasta pohjasta kiville kiinni) ja poolo taas katkeaa aukon kohdasta ja meloja saattaa jäädä sisään nalkkiin. Oikaiskaa joku käsityksiäni, jos tiedätte asiasta paremmin...

Poissa Jyrki Pikkarainen

  • Melonnanohjaajat
  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 29
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #6 : 11.08.05 - klo:13:13 »
MI415 ovat tärkeitä myös kurssiohjaajien käytössä. Ne ovat näppäriä reskutukseen, mutta tarpeeksi pitkiä, jotta miillä pysyy porukan mukana Tapatoran reissussakin. Itse en Tapatoran matkaa koskarilla mielellään tekisi.

Epäkäytännöllisen MI:n jalkatuen voi talven aikana vaihtaa. Tai ehkä ei tarvitse odottaa talveakaan Mareista taisi jäädä pari yli. Jos ne löytyvät vajan yläkerran hyllystä, voi se, joka ehtii ensimmäisenä, ne vaihtaa!

Poissa Jyrki Pikkarainen

  • Melonnanohjaajat
  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 29
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #7 : 11.08.05 - klo:13:25 »
Katkeamisista en tiedä sanoa mitään,  :-\

mutta jos pulleaa pooloa (rotoBat) vertaa koskariin (ei rodeo vaan vanhempaan esim. Idahoon) ovat pituus ja kajakin malli mielestäni huomattavan yhtenevät. Idahon kaltaisilla minä olen vähäiset koskioppini hankkinut ja sanoisin, että niillä selviää koskessa paljosta muustakin kuin vain läpilaskusta.

Poissa Antti Kiviniemi

  • Melonnanohjaajat
  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 17
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #8 : 11.08.05 - klo:16:00 »
Itse olen sitä mieltä, että Alienin voisi hyvin hukata hyllystä tilaa viemästä. En ole kuullut saati nähnyt, että sillä joku olisi koskessa käynyt. En ole sitä itse kokeillut, kun en siihen mahdu. Kaiken muun huonon lisäksi Alien on kuulemma terävien kulmiensa takia epäystävällinen melottava - flippaa helposti.

Poolot ovat Muroleeseen varmaankin ihan ok. Taitojen kehittyessä pullukkapaatilla (Roto) on kuitenkin aikalailla tylsä meloa etenkin aika pienissä paikoissa, joissa seuramme väki kuitenkin valtaosin käy. Kajakilla pitäisi mielestäni onnistua ainakin perän upottaminen ja mielellään myös joku muu temppu, jolloin kajakilla voisi olla käyttöä myös hallivuorolla. 

Itse ajattelisin, että Alienin voisi vaihtaa johonkin suht moderniin koskipaattiin. Pyranhan s6 200 voisi esimerkiksi olla hyvä valinta, niitähän on ollut tarjolla myös suht edullisesti. RPM on varmaan kanssa ihan ok, mutta se on kooltaan suht pieni ja kyllä koskarissa saisi nykyoppien mukaan olla jo litteä pohja toisin kuin rpm:ssä.

Tiivistäen seuralla tulisi olla mielestäni sen verran käyttökelpoisia ja keskenaan suht samanlaisia koskareita, että yksi satsi koskimelojia (3-4 melojaa) pääsisi kerralla hyvin puljaamaan.

Poissa Hannu Kaukola

  • Jäsen
  • Viestejä: 67
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #9 : 11.08.05 - klo:16:21 »
Jep, Alien on todella vähäisellä käytöllä... itsekään en ole nähnyt kenenkään sitä viimeaikoina melovan. Jo yksistään sen jalkatuki on niin vaivalloinen laittaa paikoilleen, että se jo viimeistään syö innostuksen >:(

Poissa Jori Hämäläinen

  • Global Moderator
  • Jäsen
  • Viestejä: 349
    • Photopage
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #10 : 11.08.05 - klo:16:36 »
Poolo roton tavallaan valitsin siksi että se on 'turvallinen' vähän isommassakin aallokossa, eli perä ei hevillä uppoa ja kajakki nouse pystyyn vaikka aalto tulisikin kannelle. Ja pyöreät muodot joten ei karvaa virran rajassa liian kovaa kiinni. Myös on tarpeeksi nopea Muroleen nousuun alhaalta ylös. Sen takia tarjosin niitä koskikurssi I käyttöön, koska muoto on hyvin pitkälle kajakkien 35 & 37:n muoto.

Legenda myös kuuluu että Rotolla olisi poolopiireissä tehty peränupotuskäännöksiä.. ;)

Minä tiedän että tänäkesänä Alien on ollut ainakin 2 kertaa käytössä, joten ei se aivan pölyttynyt ole.

Mutta kyllä myös itse näkisin nyky-koskarin hyllyssä jota myös minä itse voisin käyttää ne muutamat kerrat kun koskille jaksaa vaivautua. Nykyään pärjään vielä Prijonin combilla (oma) jolla voi surffata ja pyöriä koskessa matkamelomisen lisäksi.

Yksi ajatus on että montako 'retkimelojaa' jotka potentiaalisesti käyttäsivät freestyle-koskaria, jotka todella treenaisi uima-altaalla/satamassa kärrynpyöriä 2 kertaa viikossa? Tarkoitan jos alle ton treenaamisen on aivan sama mitä paattia käyttää koska silloin vain lossataan/surffataan koskessa jotka hoituvat olemassa olevalla kalustolla (kyllä sillä jo stopparin poikkikin jo menee). Toki koskiharrastus voisi räjähtääkin jos olisi kunnon välineet tähän.

Mutta edelleen kyllä kannatan ihan varmuuden vuoksi että hyllyssä olisi myös mun kaliiberin freestyle-paatti, jos joskus satun tarttemaan (tai talvella hallissa innostun treenaamaan). Mutta alienin hylkäämisen sijaan hylkäisisin ehkä sen avokantisen keltaisen paatin. Ja järjestäisin "J-koukut" hyllyyn että freestylerit saisi kyljelleen hyllyyn edes vähän limittäin.

Poissa Veli-Matti Junkkari

  • Jäsen
  • Viestejä: 4
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #11 : 11.08.05 - klo:18:50 »
Jori, se päältä istuttava keltainen on käsittääkseni tarkoitettu lasten käyttöön ja sellaisenaan puoltaa minusta paikkaansa vajalla.
Olen sillä itsekin poikani kanssa "melonut" ja tuollaisen pienen ihmisen ensimmäiseen melontakosketukseen se on mainio kun siinä
pystyy melomaan aivan peräkkäin tuottamatta lapselle suljetun paikan kammoa/kaatumispelkoa. Toki sen paikka voisi olla jossain
muualla jos oikeille koskipaateille tarvitaan tilaa.

Poissa Janne Vehmas

  • Jäsen
  • Viestejä: 97
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #12 : 15.08.05 - klo:12:40 »
Jep, muutaman koskarin voisi kyllä hankkia. Lyhyet koskarit voisi varmaankin varastoida pystyyn, mahtuisiko heti pikkuoven vasemmalle puolelle? Kannattaisi varmaan hommata mahdollisimman eri tyyppisiä pulkkia. Murole-retkillä on ainakin nähty, että joku mahtuu saippuakoteloon ja toinen tarvii vähän isomman. Eli ei siis kymmentä samanlaista. Oma ehdokaslista: Prijon F262, Rainbow Vector (halpa!), Dagger RPM max , joki/koskiretkillä voisi toimia myös Prijon Combi ja/tai Dagger Blackwater10.5. MI415:ia ei tarvi vielä hukata, mutta ne yläorsien pitkät synkänväriset yleiskajakit joutaa pois. Saisiko muuten Idahoon paremman selkätuen? Muutakin sälää voisi hankkia, kuten ilmapusseja ja melakellukkeen. Lopuksi: kyllähän nämä koskarit... anteeksi... lyhyet kajakit palvelevat koko seuraa (myös retkimelojia jokiretkillä, reskutuspuljauksessa), eikä pelkästään koskiporukkaa.

Poissa Pertti Peussa

  • Jäsen
  • Viestejä: 59
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #13 : 16.08.05 - klo:19:24 »
Joo, joitain koskikajakkeja voisi hankkia. Ja jotta se/ne olisi yleiskäyttöisiä, täytyy ajatella sekä kajakin tyyppiä (creek vai rodeo, eli Idaho vai InaZone), että erikokoisia melojia. Creek/poolo -tyyppiset n. 3 metriset on lisäksi käteviä alkeiskurssilla kun niillä pääsee äkkiä oppilaan viereen, ja jokiretkillä myös; tavaraakin mahtuu. Rodeo -tyyppisille on varmasti myös kysyntää koska 'kikkailevamman' koskipuljauksen kiinnostus kasvaa.

Ehdottaisin että hankitaan yksi kpl kohtuuketterä alle 165cm/65kg melojalle hyvä creek-kajakki muiden mahdollisesti hankittavien kajakkien lisäksi. Kaikki seuran creek-kajakit on tehty vähintään keskikokoa isommille, minkä seurauksena pienemmät melojat aina vähän hölskyvät niissä, tai kokevat ne muuten ruuhiksi. Aikuisten lisäksi 14-17 vuotiaat tulisivat mielellään helppoihin koskeen, mutta ronski kalusto ei tätä suosi. Melontaseura olisi muutenkin hyvä 'koti' näille kajakeille kun nuoret kasvavat nopeasti ulos pienistä kajakeista.

Ennen kuin päätetään tilanpuutteen takia luopua joistakin kajakeista, on tosiaan hyvä harkita auttaisko tehokkaampi sijoittelu. Mutta jos ei se riitä niin mun silmiin kaikkein ylimääräisin on ollut se violetti (nimeä en muista): sillä ei paljon puljata, ja taas jokiretkiin kaivetaan usein esiin ne retkimallisemmat MI415:t.

Poissa Jori Hämäläinen

  • Global Moderator
  • Jäsen
  • Viestejä: 349
    • Photopage
Re: Vihurille koskikalustoa?
« Vastaus #14 : 17.08.05 - klo:10:54 »
joki/koskiretkillä voisi toimia myös Prijon Combi

Tästä kanootista omat kommentit (omistan moisen 359-mallin).
- kauhean suuntavakaa se ei ole ilman evää (lisävaruste). Evä ruuvataan kiinni kulutuspalan tilalle. Järville siis evä, koskille kulutuspala
- aika korkeat aukon reunat ja pohjaltaan vakaa, eli pysyy pystyssä hyvin => eskimo on hankalaa
+ penkki, selkätuki ja jalkatuki ensiluokkaisia
+ puolivedenpitävä päiväluukku + tavaratilat
+ kohtuu nopea joki-koski-järvireiteille (helppo melontavauhti n. 7.5km/h) ja liukuu (evänkanssa suoraan)

Sanoisin hyväksi yleiskajakiksi kotia, mutta Vihurin käyttöön ehkä turhan 'erikoistumaton'. Itse olen käynyt tällä Neitikoskella ja Muroleessa ja kyllä niissä ihan surffauskäytössä vehje on toiminut. Neitikosken kajakkivuokraus-yrittäjällä oli Combeja vuokrakäytössä, ja näillä melonnan ensikertalaiset pätkivät stopparin läpi. Luulisin että soveltuvuus koskenlaskuun ja lastiluukut kiinnostavat vuokraajia.