Kirjoittaja Aihe: Kajakkien kuljetuksesta  (Luettu 19848 kertaa)

Poissa Antti Jore

  • Jäsen
  • Viestejä: 9
Kajakkien kuljetuksesta
« : 28.02.12 - klo:14:10 »
Hei,

Haluaisin herättää keskustelun oikeasta tavasta kuljettaa kalustoa.

Osallistuin nimittäin viimevuonna useammallekin seuran retkelle jossa seuran kuljetuskärry oli käytössä ja kiinntin huomiota kajakkien kiinnitykseen niiden tavaraluukkujen kohdalta.

Väite1: Kansiluukku on kajakin heikoin kohta ja erityisesti siihen kohtaa kajakkia ei tulisi koskaan laittaa ylimääräistä painetta koska kansiluukkujen tiivistykseen käytettävä muovikaulukset eivät saa haljeta ollakseen vedenpitäviä, samaisessa kohtaa ei kajakeissa tietenkään ole vahvikkeita/laipioita ja kajakin kanteen on leikattu aukko joka heikentää rakennetta. Sama pätee kajakin aukkoon jonka kaulus on erityisen heikko valtaosassa kajakkeja.

Väite2:Kajakin vahvin kohta pistekuormaa silmälläpitäen on köli ja paras kohta sitoa kajakki on noin 1/3 ja 2/3 kajakin pituudesta lähellä laipioita toisin sanoen aukon etupuolella ja heti aukon takana. Muovikajakki saattaa olla tässä asiassa poikkeus eli runko on niin vetelä/pehmeä että siihen tulee köliin lommo jos se laitetaan pohja kohti telinettä eli muovikajakki pitäisi sitoa siten, että paine jakautuu mahdollisimman isolle alueelle sen runkoon.

Onko seuralla olemassa ohjeet kajakkien kuljettamisesta? En löytänyt universaalia ohjetta netistä joten tässä jonkinlainen mutu-ohje:

1. Huolehti aina, että kajakin ja kuormatelineen välissä on pehmuste
2. Aseta lasikuitukajakki pehmusteen päälle pohja alaspäin siten, että istuinaukko asettuu kuormatelineiden väliin. Aseta muovikajakki kansi alaspäin vastaavalla tavalla (jos kansi pettää harkitse kiinnittämistä uudestaan).
3. Kierrä sidontaliina kerran kokonaan kajakin rungon ympäri (silmukka) ennen sitomista.
4. Sido kajakki siihen asentoon johon se hyvin asettuu, käytä hyväksesi telineen mahdollisia (pehmustettuja) pystytukia.
5. Sido kajakki siten, että kuormaliina tai kuormateline ei paina istuinaukon reunaa eikä lastiluukkujen reunoja.
6. Sido kajakki siten, että kiinnitys kiristyy kajakin siirtyessä eteen, taakse tai sivulle eli kajakki ei pääse luiskahtamaan jarrutettaessa pois kyydistä.
7. Älä kiristä liikaa. Kiristys ei saa muuttaa kajakin muotoa/vaurioittaa kajakkia.
8. Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle. Henkilöauton katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallitun kokonaismassan rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta.  Milloin kuorma ulottuu edessä ajoneuvon ääriviivan ulkopuolelle tai takana yli yhden metrin ääriviivan ulkopuolelle, on kuorman uloin osa selvästi merkittävä. Merkintään on käytettävä punaista tai punakeltaista vähintään 300 mm x 300 mm suuruista merkkilippua.

Saa kommentoida, kiitos.

Antti

Poissa Janne Vehmas

  • Jäsen
  • Viestejä: 97
Vs: Kajakkien kuljetuksesta
« Vastaus #1 : 28.02.12 - klo:18:57 »
Hyvä pointti toi "Älä kiristä liikaa". Kajakkien kiinnitys ei ole voimailulaji. Joistakin vanhemmista muovikajakeista näkyy selvästi kattotelineen paikka. Kyllä se siellä pysyy, varsinkin jos välissä on vielä vähän jotain joustavaa materiaalia. Sanoisko vaikka, että kiristä vähemmmän mutta tee parempi solmu?

Poissa Jarkko Uitti

  • Administrator
  • Jäsen
  • Viestejä: 124
Vs: Kajakkien kuljetuksesta
« Vastaus #2 : 09.02.13 - klo:12:25 »
Eräketun Timo on tehnyt hyvän ohjeen kajakkien kuljetuksesta: http://www.melonta.fi/wordpress/?p=158

Poissa Jarkko Uitti

  • Administrator
  • Jäsen
  • Viestejä: 124
Vs: Kajakkien kuljetuksesta
« Vastaus #3 : 09.02.13 - klo:13:02 »
ja vastaus alkuperäiseen aiheeseen. On jo kohta vuoden pitänyt tähän vastata, koska aikanaan uutta traileria suunnitellessa juuri näitä asioita tuli paljon pähkittyä ja keskusteltua kajakkien suunnittelijoiden ja myyjien kanssa.

On totta, että kansiluukku on arka paikka, mutta toisaalta kansiluukun ympärys on monesti vahvistettu kansiluukun kehyksen sovittamiseksi.

Toisaalta seurakäytössä myös lastauksen helppous vaikuttaa: tasaisen kohdan (=kannen) päällä kajakki pysyy aloillaan kuormatessa, eikä niin helposti pääse vierehtämään maahan pienestä töytäisystä. Siten myös kajakin sitominen on helppoa.

Kannatintelineiden etäisyys oli edellisessä trailerissa sama ja se koettiin aikanaan hyväksi / helpoksi käyttää. Lisäksi kansiluukut ovat yllättävän monessa kajakissa samalla kohtaa. Myös pystysuunnassa kajakki vie vähemmän tilaa, kun kannatin "uppoaa" kansiluukun kohtaan, joka taas helpottaa ylempiin kerroksiin kuormaamista.

Mietin, että jos tähdättäisiin laipion kohtaan, tulisi telineiden olla varmaankin noin 60-80cm lähempänä toisiaan. Olisiko sillä vaikutusta muuhun? Onko sidontaliinan aiheuttama kuormitus pahin vai kuormittaako liikenteessä trailerin liikkeet / tärinä sidontakohtaa enemmän?

Mielestäni sidontaliinaa tulisi kiristää vain sen verran, että kajakki pysyy kyydissä: Kannattaa katsoa, että liina ei tee ylimääräisiä mutkia ja asettuu hyvin kannatintelinettä vasten. Sitoessa kannattaa koittaa välillä tuupata kajakkia ja kiristää vain sen verran, kunnes kajakin liike vähenee riittävästi. Pieni liike ei haittaa.

Itse mietin asiaa niin päin, että miten kevyesti kajakin voisi sitoa. Kajakin levein kohta jää liinojen väliin, joten kajakki ei pääse "pullahtamaan" sidontaliinan silmukasta läpi eteen- tai taaksepäin. Myöskään sivulle kajakki ei pääse tipahtamaan, kunhan sidontaliina ei pääse hyppäämään pois paikoiltaan.

Yksi trailerin käytössä askarruttava asia on leveys:
Neljä kajakkia vierekkäin on jo hieman ikävän leveä (maksimi) liikenteessä, mutta toisaalta monella retkellä trailerin täysi kapasiteetti on ollut tehokaassa käytössä. Kolme kajakkia vierekkäin olisi mukavan kapea kuljetus, mutta rakenne olisi toispuoleinen. En tiedä, olisiko aiheuttanut ongelmia rakenteissa. Kaksi kajakkia vierekkäin traileri on kapasiteetiltaan liian pieni.

Kyljellään kuormattuna, mitä paljon myös näkee, kajakit menisivät kapeampaan tilaan, mutta ainakin vielä se tuntuu mielestäni hankalalta. Muutaman kerran olen yrittänyt, mutta tuloksena on yleensä 1-2 pysähtymistä pyörähtäneiden kajakkien uudelleensitomiseksi. Muistaakseni vaja-Hatanpää -välilläkin jouduttiin uusimaan kiinnitys kerran.

Olikohan viime kesä muuten trailerin katsastusvuosi. Tuo iso jarrullinen kärry pitäisi joka toinen vuosi muistaa katsastaa.