Terve,
Ensiksi: hienoa, että jäseniltä löytyy intoa järjestää oma-aloitteisesti toimintaa seuran piirissä.
Kommenttina Jannen tekstiin viittaan Kuluttajaviraston julkaisuun "KULUTTAJAVIRASTON OHJEET OHJELMAPALVELUIDEN TURVALLISUUDEN EDISTÄMISEKSI",
http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=5274 (toimi ainakin 12.6.2006). Tiivistelmänä:"Ohjeiden tarkoituksena on tuoteturvallisuuslain perusteella määrittää ohjelmapalveluiden turvallisuutta koskevat vähimmäisvaatimukset, lisätä ohjelmapalveluiden turvallisuutta ja tehostaa tuoteturvallisuuslain mukaista valvontaa sekä ennaltaehkäistä onnettomuuksia ja tapaturmia."
MUTTA: jos mukaan ei saada "virallista vetäjää", niin silloin LA päivä on ns. "omatoimiretki" (mistä voi pahimmassa tapauksessa joutua maksamaan kalustomaksun). Säännöt on sääntöjä (vaikka ovatkin mänttejä...). Kuka lähtisi vetäjäksi?
(värjäys minun tekemä)
Vihurin järjestettyä toimintaa, siis yleisesti jäsenille ilmoitettu retki tms., koskevat kuluttajaviraston ohjeet. Siksi seurana Vihurin täytyy jotenkin yrittää varmistaa toimintansa turvallisuus.
Seuralle on tälle kaudelle tehty turvallisuusasiakirja ja sen tärkeimpinä liitteinä eri toimintojen turvallisuussuunnitelmat. Kurssitoimintojen suunnitelmat ovat valmiit. Seuran retkien turvallisuussuunnitelma on tekeillä. Sen haasteena on löytää sopiva taso liiallisen ohjeistamisen ja toisaalta välinpitämättömyyden väliltä. Turvallisuusasiakirja liitteineen on jäsenten nähtävillä keskiviikkopäivystäjällä.
Takaisin lauantaipäivän retkeen. Pahinta, mitä voi tapahtua, ei mielestäni ole se, että joutuu maksamaan kalustovuokraa. Esim. Kultaankoskella voi kaatua stopparissa ylävirran puolelta kalliota vasten. Tällöin voi saada aivotärähdyksen tai olkapää voi lähteä sijoiltaan. Tässä tapauksessa asia tiivistyy siihen, että seuran yhteisellä retkellä täytyy olla mukana riittävän kokeneita melojia varmistamassa, että riskit tiedostetaan ja pyritään toimimaan niin, etteivät riskit toteudu.
Turvallisuussäännöt voivat tuntua mänteiltä, mutta taustalla on kuitenkin tärkeä ja hyvä asia: melontaturvallisuus. Varmasti pitää paikkansa, että säännöt asettavat joskus reunaehtoja toiminnalle. Turvallisuusuunnitelmamme eivät ole vielä loppuun asti hiottuja ja niitä täytyy vielä tarkentaa. Tarkoitus ei ole kuintenkaan ilman perusteita estää tai rajoittaa jäsentemme melontaa.
On myös totta, että pelkät suunnitelmat paperilla sinänsä eivät tee toiminnasta turvallista. Itse toiminnan täytyy olla turvallista. Tällä en tarkoita sitä, että tähän asti Vihurissa turvallisuusasiat olisivat olleet huonolla tolalla, päinvastoin. Ehkä ajatuksena voisi olla jatkuva parantaminen.
Hyvää ja turvallista melontakesää,
Markku
P.S. Linkkivinkki:
http://www.kanoottiliitto.fi/koulutus_ja_turvallisuus/melonnan_turvallisuusohje/