Tämä aihe on mielenkiintoinen, toivottavasti asiasta tulisi enemmänkin kommentteja.
Itse olen miettinyt uuden melan hankkimista lähinnä siksi, että nykyinen tuntuu (niin, tuntuu..) ajoittain liian pitkältä. Mela (Kajak-Sport Relax S, lisenssillä valmistettu Lettman Relax S) on toki eri sarjassa kuin tässä keskustelussa aiemmin esillä olleet. Mela"tuntumaan" vaikuttanee se, että edellinen omistaja oli minua jonkin verran pidempi ja näin ollen todennäköisesti myös hänen ylävartalonsa pidempi kuin minun. Eli melan kuvitellun pyörimisliikkeen keskipiste korkeammalla vedenpinnasta. Melontatyylini on melko pysty, ts. lapa viistää läheltä kajakin runkoa jolloin tietysti tuo melan pituus tulee selvästi esille: lapa sukeltaa mielestäni (niin, mielestäni...) joskus liiankin syvälle. Eihän tästä nyt suoranaisesti suurta haittaa ole, mutta etenkin melavedon alku jää vähän hengettömäksi, kun lapa veteen sukeltaessaan on veden pintaan nähden loivemmassa kulmassa kuin lyhyemmällä melalla. Edelleen, itse veto on pitkä ja rasittaa ylävartaloa ehkä enemmän kuin lyhyellä melalla saavutettavissa oleva, tikkaavampi tyyli. Aallokkomelonnassa lyhyempi mela lienee myös parempi vaihtoehto. Toinen muuttuja yhtälössä on lavan koko, mutta se ei nykyisessä melassani ole erityisen suuri, ehkäpä se lyhyempi varsi olisi tällä kokoonpanolla oikea vaihtoehto. Nyt pitää toki muistaa, että kyse on retkimelonnasta ja satunnaisesta kuntolenkistä retkikajakilla: onhan se joskus kiva katsoa kellosta aikaa ja mitata sykettä, mutta lopultakin aika harvoin.
Kuitenkin, harkinnassa on hankkia lyhyempi mela. Lavan kokoa/muotoa ja lapakulmaa en ole sen tarkemmin miettinyt vaikka koko ja muoto ovat yksi merkittävä tekijä melavedon vastukseen. Kuppimelaa en usko hankkivani, lavan muoto lienee "se perinteinen".
Kuulisin mielelläni kommentteja olenko aivan metsässä tuntoineni.