Kirjoittaja Aihe: Melaa retkimelontaan  (Luettu 11919 kertaa)

Poissa Antti Kiviniemi

  • Melonnanohjaajat
  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 17
Melaa retkimelontaan
« : 12.10.05 - klo:14:36 »
Varusteiden pohtiminen on oleellinen osa kaikkia retkeilyyn liittyvää harrastamista...

Itse olen tuumannut hommaavani retkimelaksi Bracsan Hurricane 60 Maxin

http://www.braca-sport.com/paddles/braca_hurricane.shtml

Onko kommentteja kyseisestä melasta?

Mitenkäs on lapakulman laita näinä päivinä? Ite käytän koskessa 15 astetta, mutta retkimelaan olen miettinyt 60 astetta. Kulman vaihtumista en ole kokenut erityisen ongelmallisena.

Keskustelua herättelee,
Kiviniemen Antti

jukka

  • Vieras
Re: Melaa retkimelontaan
« Vastaus #1 : 12.10.05 - klo:19:58 »
Hyvä että tämäkin aihe puhuttaa. Onhan kyseessä väline jolla koko kulkuneuvoa viedään eteenpäin. Olen melonut vuoden päivät Bracsan Typhoon 100:lla ja ollut siihen erittäin tyytyväinen. Hurricane on ilmeisesti uudempi malli, hieman kapeampi, mutta maxikokoisena lapapinta on hieman typhoonia isompi. Iso lapa rasittaa pitkässä juoksussa, tosin ei se tässä mallissa mikään iso vielä ole ja tärkeintä on varmaan oikea melontatekniikka. Vinkiksi vaan osaaville että melankäytön tekniikastakin voisi jonkun kurssin järjestää. Väärin opittua tekniikkaa kun on vaikea muuttaa myöhemmin. Vaihtamalla 60:sen 100:ksi saat 100g painosta pois, kannattaa miettiä onko se sen arvoista. Tähänkin melaan saa varmaan useamman laatuisia kädensijoja ja ainakin pari vaihtoehtoa erilaista muotoilua olevaa oikean käden kädensijoja "oikeakätisille".

Poissa Antti Kiviniemi

  • Melonnanohjaajat
  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 17
Re: Melaa retkimelontaan
« Vastaus #2 : 21.10.05 - klo:21:18 »
100 prosenttia on aika jäykkä - siinä saattaa pidemmän päälle kädet alkaa vaivaamaan. Lisäksi taitaa olla suunnilleen euron per gramma kun vaihtaa siihen kalliimpaan ja keveämpään.

jukka

  • Vieras
Re: Melaa retkimelontaan
« Vastaus #3 : 23.10.05 - klo:16:24 »
Aika yksilöllisiä juttuja nämä on eikä selvää tule muuta kuin kokeilemalla, joten siittä vaan kokeilemaan. Hiilikuitumela myös katkeaa melko helposti, varsinkin melan avulla rantautuessa saa olla varovainen. Pitemmille retkille siksi varamela mukaan. Biltemasta Bauhausista jne. saa parilla kympillä jatkettavia alumiinimeloja, joka käy hyvin varamelaksi ja ainakin minulla kulkee mukana matkassa kajakin sisällä.

Poissa Kari Tuovinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1
Re: Melaa retkimelontaan
« Vastaus #4 : 24.10.05 - klo:17:46 »
Mulla on juuri tuo bracan hurricane 60, tosin taitaa olla niillä pienemmillä lavoilla ja oon hyvin tyytyväinen melaan, se ui retkimelaksi todella hyvin ja on riittävän kevyt. Lapa on muuten samanlainen kun typhoonissa mutta se "keskiruoto" siitä puuttuu. Miä oon laiska pyörittämään ranteitani joten lapakulma 30 toimii ainakin mulla loistavasti, en ole pienestä kulmasta mitään haittaa vielä keksinyt. Käy joskus koeajolla niin tiedät miltä mela tuntuu kädessä...

Poissa Veli-Matti Junkkari

  • Jäsen
  • Viestejä: 4
Re: Melaa retkimelontaan
« Vastaus #5 : 30.12.05 - klo:09:00 »
Tämä aihe on mielenkiintoinen, toivottavasti asiasta tulisi enemmänkin kommentteja.

Itse olen miettinyt uuden melan hankkimista lähinnä siksi, että nykyinen tuntuu (niin, tuntuu..) ajoittain liian pitkältä. Mela (Kajak-Sport Relax S, lisenssillä valmistettu Lettman Relax S) on toki eri sarjassa kuin tässä keskustelussa aiemmin esillä olleet. Mela"tuntumaan" vaikuttanee se, että edellinen omistaja oli minua jonkin verran pidempi ja näin ollen todennäköisesti myös hänen ylävartalonsa pidempi kuin minun. Eli melan kuvitellun pyörimisliikkeen keskipiste korkeammalla vedenpinnasta. Melontatyylini on melko pysty, ts. lapa viistää läheltä kajakin runkoa jolloin tietysti tuo melan pituus tulee selvästi esille: lapa sukeltaa mielestäni (niin, mielestäni...) joskus liiankin syvälle. Eihän tästä nyt suoranaisesti suurta haittaa ole, mutta etenkin melavedon alku jää vähän hengettömäksi, kun lapa veteen sukeltaessaan on veden pintaan nähden loivemmassa kulmassa kuin lyhyemmällä melalla. Edelleen, itse veto on pitkä ja rasittaa ylävartaloa ehkä enemmän kuin lyhyellä melalla saavutettavissa oleva, tikkaavampi tyyli. Aallokkomelonnassa lyhyempi mela lienee myös parempi vaihtoehto. Toinen muuttuja yhtälössä on lavan koko, mutta se ei nykyisessä melassani ole erityisen suuri, ehkäpä se lyhyempi varsi olisi tällä kokoonpanolla oikea vaihtoehto. Nyt pitää toki muistaa, että kyse on retkimelonnasta ja satunnaisesta kuntolenkistä retkikajakilla: onhan se joskus kiva katsoa kellosta aikaa ja mitata sykettä, mutta lopultakin aika harvoin.

Kuitenkin, harkinnassa on hankkia lyhyempi mela. Lavan kokoa/muotoa ja lapakulmaa en ole sen tarkemmin miettinyt vaikka koko ja muoto ovat yksi merkittävä tekijä melavedon vastukseen. Kuppimelaa en usko hankkivani, lavan muoto lienee "se perinteinen".

Kuulisin mielelläni kommentteja olenko aivan metsässä tuntoineni.

Poissa Antti Kiviniemi

  • Melonnanohjaajat
  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Melaa retkimelontaan
« Vastaus #6 : 01.02.06 - klo:14:52 »
Njoo  vähän on taukoa keskustelussa, mutta kohta on kevät ja aihe on jälleen todella ajankohtainen...  :)

Veli-Matin pohdinnoista tuli mieleen Wernerin soveltama retkimelojen jaottelu.. http://www.wernerpaddles.com/chooseapaddle.php#Q1

Tiivistäen kapea ja pitkä lapa sopii "sylistä melontaan" (low angle), kun taas vähän leveämpi ja lyhyempi lapa sopii sporttisempaan pystyyn melontatyyliin (high angle).

Kapeammilla lavoilla varustetun melan on näin luontevaa olla vähän pidempi. Samalla tulee vastaan ajatus, että kapea lapaisessa melassa ei tarvita niin isoa lapakulmaa kuin pystymmällä tekniikalla melottaessa (testatkaapa vaikka ite). Omassa koskimelassani on tällä hetkellä 15 astetta lapakulmana ja sillä tarttee oikein pystysti melottaessa kääntää rannetta jo "väärään" suuntaan - lapakulman tarve kasvaa siis sitä mukaan kun melontatyyli tulee pystymmäksi.

Aallokkomelonnasta en ole aivan varma - pitkällä melalla saa ainakin enemmän vipuvartta tuentoihin, mutta toisaalta, jos tuennat ovat hyvin hanskassa niin vois ajatella, että pitkä varsi on vaan tiellä. Aallokkomelonnasta myötätuuleen oli muuten ihan hyvä juttu tuolla Myötätuulen sivuilla www.myotatuuli.fi -> artikkelit.