ja vastaus alkuperäiseen aiheeseen. On jo kohta vuoden pitänyt tähän vastata, koska aikanaan uutta traileria suunnitellessa juuri näitä asioita tuli paljon pähkittyä ja keskusteltua kajakkien suunnittelijoiden ja myyjien kanssa.
On totta, että kansiluukku on arka paikka, mutta toisaalta kansiluukun ympärys on monesti vahvistettu kansiluukun kehyksen sovittamiseksi.
Toisaalta seurakäytössä myös lastauksen helppous vaikuttaa: tasaisen kohdan (=kannen) päällä kajakki pysyy aloillaan kuormatessa, eikä niin helposti pääse vierehtämään maahan pienestä töytäisystä. Siten myös kajakin sitominen on helppoa.
Kannatintelineiden etäisyys oli edellisessä trailerissa sama ja se koettiin aikanaan hyväksi / helpoksi käyttää. Lisäksi kansiluukut ovat yllättävän monessa kajakissa samalla kohtaa. Myös pystysuunnassa kajakki vie vähemmän tilaa, kun kannatin "uppoaa" kansiluukun kohtaan, joka taas helpottaa ylempiin kerroksiin kuormaamista.
Mietin, että jos tähdättäisiin laipion kohtaan, tulisi telineiden olla varmaankin noin 60-80cm lähempänä toisiaan. Olisiko sillä vaikutusta muuhun? Onko sidontaliinan aiheuttama kuormitus pahin vai kuormittaako liikenteessä trailerin liikkeet / tärinä sidontakohtaa enemmän?
Mielestäni sidontaliinaa tulisi kiristää vain sen verran, että kajakki pysyy kyydissä: Kannattaa katsoa, että liina ei tee ylimääräisiä mutkia ja asettuu hyvin kannatintelinettä vasten. Sitoessa kannattaa koittaa välillä tuupata kajakkia ja kiristää vain sen verran, kunnes kajakin liike vähenee riittävästi. Pieni liike ei haittaa.
Itse mietin asiaa niin päin, että miten kevyesti kajakin voisi sitoa. Kajakin levein kohta jää liinojen väliin, joten kajakki ei pääse "pullahtamaan" sidontaliinan silmukasta läpi eteen- tai taaksepäin. Myöskään sivulle kajakki ei pääse tipahtamaan, kunhan sidontaliina ei pääse hyppäämään pois paikoiltaan.
Yksi trailerin käytössä askarruttava asia on leveys:
Neljä kajakkia vierekkäin on jo hieman ikävän leveä (maksimi) liikenteessä, mutta toisaalta monella retkellä trailerin täysi kapasiteetti on ollut tehokaassa käytössä. Kolme kajakkia vierekkäin olisi mukavan kapea kuljetus, mutta rakenne olisi toispuoleinen. En tiedä, olisiko aiheuttanut ongelmia rakenteissa. Kaksi kajakkia vierekkäin traileri on kapasiteetiltaan liian pieni.
Kyljellään kuormattuna, mitä paljon myös näkee, kajakit menisivät kapeampaan tilaan, mutta ainakin vielä se tuntuu mielestäni hankalalta. Muutaman kerran olen yrittänyt, mutta tuloksena on yleensä 1-2 pysähtymistä pyörähtäneiden kajakkien uudelleensitomiseksi. Muistaakseni vaja-Hatanpää -välilläkin jouduttiin uusimaan kiinnitys kerran.
Olikohan viime kesä muuten trailerin katsastusvuosi. Tuo iso jarrullinen kärry pitäisi joka toinen vuosi muistaa katsastaa.